Om avstemningen
Trenger du veiledning?
Hjelp til å gjennomføre avstemning
Innlandet fylkeskommune legger opp til at velgere som trenger hjelp til å gjennomføre elektronisk avstemning fortrinnsvis får bistand av pårørende, verger eller andre som står dem nær.
Søndre Land kommune bistår velgere som henvender seg til kommunen, og som ikke har utstyr/kompetanse, og/eller ikke har pårørende, verger eller andre som kan hjelpe.
Velgere som er syke eller uføre og heller ikke har pårørende eller andre som kan hjelpe, kan kontakte kommunen for å få avlagt stemme hjemme. Behov for slik bistand meldes til kommunen innen 8. februar.
Ta kontakt på tlf. 917 28 602.
Kontaktinformasjon Innlandet fylkeskommune
Innlandet fylkeskommune kan kontaktes på telefon 400 21 227 for de som trenger hjelp og veiledning.
Telefonen er betjent 08.00–20.00 på hverdager - 10.00–15.00 lørdag og søndag.
Du kan også sende spørsmål på e-post: stem@innlandetfylke.no
Digital avstemning
Du stemmer digitalt fra 10. til 17. februar. Gå inn på www.innlandetfylke.no/stem. Der vil du også finne mer informasjon om hva fylkeskommunen jobber med.
Veiledning fra kommunen
Vi i Søndre Land kommune kan veilede deg med å logge deg på selve folkeavstemningen. Ta kontakt med oss på telefon 917 28 602 , eller møt opp i servicetorgettorget klokka 09:00-14:00 alle hverdager.
Slik stemmer du
Se informasjon på Innlandet fylkeskommune
Hvis du ikke har tilgang til utsyr eller nett, kan du møte i servicetorgettorget for å stemme på rådkuset klokka 09:00-14:00 alle hverdager. Husk å ta med elektronisk ID.
Beboere på Hovlitunet vil få bistand der.
Bakgrunn for folkeavstemningen
Se informasjon på Innlandet fylkeskommune
Fylkeskommunen på 1-2-3
Se informasjon på Innlandet fylkeskommune
Du må ha elektronisk ID for å stemme
Folkeavstemningen er digital. Du kan stemme fra både datamaskin, nettbrett eller telefon så lenge du har tilgang til internett.
For å stemme må du har elektronisk ID. Dette kan ta opptil en uke å få på plass. De vanligste formene for elektronisk ID er MinID og BankID
Slik får du MinID og BankID
Min ID
MinID er personlig elektronisk ID utstedt av digitaliseringsdirektoratet.
For å registre deg som bruker trenger du
- fødselsnummer eller D-nummer
- mobiltelefon eller e-postadresse
- PIN-kodebrev
Hvis du ikke har PIN-kodebrev, kan du bestille det hos digitaliseringsdirektoratet. PIN-kodene blir sendt til den folkeregistrerte postadressen din.
Når du har det du trenger, kan du registrere deg på ID-porten:
På nettsidene til digitaliseringsdirektoratet finner du en detaljert veiledning for hva du gjør videre.
Veiledning for å registrere MinID
Bank-ID
For å bestille BankID, må du ta kontakt med banken din.
BankID leveres med ulike typer enheter for engangskoder alt etter hva banken din bruker. Det kan være kodebrikke, skrapekort eller liknende.
BankID må være aktivert hos banken din for at du skal kunne bruke den i ID-porten, for eksempel når du skal stemme ved folkeavstemningen.
BankID på mobil
Hvis du har BankID, kan du aktivere BankID på mobil. Da kan du bruke BankID uten noen form for kodebrikke.
For å få BankID på mobil
- Logg deg inn på nettbanken din. Her kan du bestille BankID på mobil.
Bruk BankID til innlogging på ID-porten
- Når du skal logge inn på ID-porten med BankID på mobil, velger du først BankID. Deretter velger du BankID på mobil.
- Skriv inn mobilnummeret ditt og fødselsdato (6 siffer). Klikk «Neste» (blå pil).
- Nå får du opp et referanseord på mobilskjermen. Sjekk at det samme referanseordet vises på nettsiden du prøver å logge inn på. Klikk «Godta» på mobilen.
- Tast inn PIN-koden som du valgte da du opprettet BankID på mobil for å fullføre innloggingen.
Publisert: 28.01.2022 11.32.01
Sist endret: 28.01.2022 12.48