Ordensreglement for Søndre Land ungdomsskole

Ordensregler for Søndre Land ungdomsskole

Innhold

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

hva forsøkte du å finne?


§ 1 Omhandler rettigheter og plikter i samvær med andre

1.1 Alle har rett til å bli behandlet med respekt.

Derfor skal ingen baksnakke, mobbe, trakassere, erte eller på annen måte forulempe andre.  Ingen skal skade andre eller påføre seg selv skader. 
Dette gjelder på skolen, på vei til og fra skolen og på skolebussen §9.2 i opplæringsloven.

1.2 Alle har rett til et trygt skolemiljø.

Derfor skal alle bidra på en positiv måte i klasse- og skolemiljø, være høflige og tiltale andre på en hyggelig måte.
Derfor skal ingen ha med seg farlige gjenstander som kan skade andre, som for 
eksempel kniv, våpen, laserpenner, ammunisjon, kinaputter og fyrverkeri.
Det er ikke lov å tilegne seg koder eller rote i andres elevskap.
Det er heller ikke lov å ta bilder av andre uten at de godkjenner det selv.

1.3 Alle har rett til aktivitet og utfoldelse i friminuttene.

Derfor skal alle respektere de regler som gjelder for bruk av skolens ute- og friminuttarealer.

1.4 Alle har rett til å være i et skolemiljø som bygger opp under sunne og helsefremmende tiltak.  

Skolen skal vanligvis tilby salg av mat og drikke. Derfor skal ingen spise godteri og drikke brus i skoletida, uten etter nærmere avtale.  Alle elever har minimum 30 min. Fysak hver dag.

1.5 Alle har rett til å ferdes i et røyk- og rusfritt skolemiljø.

Derfor skal ingen ha med seg eller bruke noen form for tobakk eller rusmidler på skolen.

1.6 Elevene skal oppholde seg ute – eller i kantineområdet i friminutt.

De kan også være på biblioteket (forutsatt at de følger reglene) og på spillerommet.

§ 2 Omhandler rettigheter og plikter som gjelder arbeidsmiljø.

2.1 Alle har rett til et godt og utviklende arbeidsmiljø, der det hersker nødvendig arbeidsro og orden, og der alle viser respekt for andres arbeid og arbeidsforhold.

Derfor skal hver enkelt møte presis og forberedt  til undervisningen og delta aktivt i klassens/gruppens læringsarbeid, i den form opplæringen foregår.  Derfor skal alle gjenstander som virker forstyrrende på opplæringssituasjonen, så som mobiltelefoner, forskjellig lydutstyr, spill etc. holdes utenfor undervisningen, dersom det ikke er en del av et vedtatt pedagogisk opplegg.

2.2 Alle mobiltelfoner skal være innlevert senest 09:00 og 12:10.

Elevene har tilgang til mobilen i FYSAK og langfriminutt

§ 3 Omhandler rettigheter og plikter som gjelder bygninger, utearealer, skolens utstyr og privat eiendom.

3.1 Alle har rett til å være i et skolemiljø der det er frisk luft, godt lys, og der det er rent i klasserom og andre arealer der elever oppholder seg.  Alle har rett til å være i skolerom som er godt vedlikeholdt og som har alminnelig god standard.

Derfor skal ingen gjøre skade på skolens bygninger, uteareal, utstyr og lignende, heller ikke på privat eiendom.
Derfor skal alle rydde opp etter seg, enten det er i opplæringssituasjonen eller det er i friminutt.

§ 4 Omhandler reaksjonsmåter når noen bryter ordensreglementet.

4.1 Brudd på skolens ordensreglement kan føre til nedsatt karakter i orden og/eller oppførsel.  

4.2 Brudd på skolens ordensreglement fører til irettesetting og tilsnakk fra lærer, assistent, klassestyrer, inspektør, rektor eller andre tilsatte ved skolen.

4.3 Dersom noen skader seg selv, andre, eller eiendeler, skal personalet snakke eleven til rette. For øvrig viser vi til § 47 og § 48 i straffeloven som omhandler nødrett og nødverge. 

4.4 Foreldrene kontaktes raskt ved: ugyldig fravær, vold, mobbing og annen atferd der irettesetting og tilsnakk ikke fører fram.

4.5 En elev kan bortvises fra resten av timen, eller henvises til annet pedagogisk tiltak.

4.6 Alle elever har erstatningsansvar for skade som påføres skolens bygninger, uteareal og utstyr.  Erstatningsbeløpet er nærmere regulert av Hovedutvalg for undervisning (for tiden 75 % av skadebeløpet, inntil 5000 kr pr. skade.)  Skade på privateiendom må også erstattes.  Dette skjer etter avtale mellom den som har blitt utsatt for skadeverk og den som har utført skaden.

4.7 Arealer som elever bruker i friminuttene, kan stenges for kortere eller lengre perioder.

4.8 Farlige gjenstander som for eksempel kniver, våpen, ammunisjon, kinaputter og fyrverkeri beslaglegges uten videre. Rusmidler og tobakk kan også beslaglegges. Foreldrene blir kontaktet og må hente gjenstandene.

4.9 Gjenstander som mobiltelefon, lydutstyr, spill, skatebrett, rulleskøyter og lignende, kan beslaglegges ut dagen.  

4.10 Rektor eller rektors stedfortreder kan bortvise en elev for resten av dagen.  Eleven har rett til å forklare seg for rektor før det fattes vedtak.

4.11 Rektor kan bortvise en elev for inntil tre dager, når en elev har gjort alvorlige eller gjentatte brudd på ordensreglene.  Eleven har rett til å forklare seg for rektor før det fattes vedtak.  Vedtak om bortvisning kan påklages etter bestemmelsene i forvaltningsloven.

4.12 Politianmeldelse vil bli brukt ved straffbare handlinger.

§ 5 Omhandler bruk av ordensreglene.

5.1 Med ordensregler menes regler som gjelder både orden og oppførsel. (Jfr. § 2.9 i opplæringsloven.)

5.2 Ordensreglene gjelder alltid når skolen har ansvar for eleven, enten det er på skolen, ved prosjektarbeid, på ekskursjoner, skoleturer, elevkvelder eller andre arrangement i skolens regi. Reglene gjelder også på alternative opplæringsarenaer. (Utplassering i bedrift,

5.3 Ved turer/ekskursjoner i friluft, kan det gis dispensasjon når det gjelder bruk av kniv.

5.4 Skolens område er som følger:  (se kartskisse nedenfor):

Handlingsplan mot røyk / snus

Mål: RØYKFRI / SNUSFRI SKOLE

Metode:

1 Oppmuntre de som ikke røyker / snuser til en fortsatt røyk- / snusfri ungdomsskoletid.
2 Oppmuntre og hjelpe, i samarbeid med for eksempel helsesøster, de som ønsker å slutte.
3 Konsekvente regler for brudd på røyke-snusforbudet ved skolen.

Tiltak:

1. Forebyggende arbeid gjennom ”FRI”.
2. Kartlegging av miljøet gjennom observasjon i friminutt.
3. Skole/hjemsamarbeid.
4. Disiplinære reaksjoner.

Bruk av tobakk håndteres i henhold til skolens ordensreglement.

1. Bruk av tobakk er en oppførselssak og fører til merknader i oppførsel. Dette er en alvorlig merknad og teller når karakteren i oppførsel skal vurderes. 
2. Første gang en tas i bruk av tobakk vil en få en samtale med kontaktlærer og denne vil kontakte hjemmet.
3. Gjentatte merknader vil føre en samtale med sosiallærer og denne vil igjen kontakte hjemmet.
4. Nye elever i røykemiljøet noteres og kontaktlærer tar en samtale med eleven, og hjemmet kontaktes.
5. Bruk av tobakk åpenlyst og for å provosere elever eller ansatte eller røyking inne er en alvorlig oppførselssak. Kontaktlærer vurderer om rektor/inspektør bør inn i saken.

Publisert: 25.10.2021 10.26.06
Sist endret: 09.01.2023 13.31