Viktig informasjon til landbruket

VIKTIG INFORMASJON TIL DEG SOM HAR NÆRINGSABONNEMENT PÅ STRØM I LANDBRUKET

Landbrukskontoret i Søndre Land kommune har vært i telefonkontakt med Etna Nett.

Søndre Land kommune har fått avklart følgende:

Privatboliger som har abonnement registrert som næring, er fra 1. august 2022 fjernet fra bolig-strømstøtteordningen. Det foreligger ingen informasjon om dette, hverken hos nettselskpaet eller kraftleverandøren. Abonnenter som har kontaktet Etna skal ha fått forklaring og informasjon når har henvendt seg til selskapene.

Landbrukskontorets råd til de som bruker mest strøm til bolig, og ikke næring, er å tre ut av næringsabonnementet, både for kraft og nettleie.  Du kan overføre begge deler, eller bare nettleie til Etna/ Vokks som boligabonnement på privatperson, og få strømstøtte som før - som bolig.

Du får ikke automatisk strømstøtte for august.

Vi anbefaler følgende framgangsmåte:

Send en e-post til firmapost@etna.no eller ring til kundeservice :611 12 798 med følgende opplysninger:

• Målernummer (dette finner du på fakturaen din)
  • Adresse på målernummeret
  • Telefon nummeret ditt og e-postadresse
  • Fødselsdato

Skriv at du vil ha overført abonnementet fra næring til privat-/ boligabonnement.

Skriv også at du krever tilbakevirkende kraft med strømstøtte for august pga. mangelfull varsling om endring av abonnementsavtalen fra nettselskapet, om at abonnementet er tatt ut av ordningen.

Hvis du der imot ikke vil overføre abonnementet til privatforbruk kan du søke strømstøtte til landbruksforetak her: https://www.landbruksdirektoratet.no/nb/jordbruk/stromstotte-for-jordbruksforetak-veksthus-og-vanningslag-informasjonsside

Fristen for å registrere seg med støtte fra andre kvartal 2022 er 30.9.2022

Neste frist er 30.11.2022