Velkommen til nytt skoleår!

VELKOMMEN TIL ET NYTT SKOLEÅR!

Et nytt skoleår står for døren - og forhåpentligvis i noe mer ordinære former, enn i fjor.

Vi starter opp høstsemesteret i grønn smitteberedskap. Det betyr i hovedsak at elevene skal oppleve en tilnærmet ordinær skolehverdag – men fortsatt opprettholde tiltak i forhold til smittevern.

I praksis betyr grønt nivå at klasser organiseres på vanlig måte, og det gjennomføres normalt renhold. Vi skal imidlertid fortsette praksis med god håndhygiene og unngå håndhilsing og klemming. Både ansatte og elever skal fortsatt holde seg hjemme ved nyoppståtte luftveissymptomer. Skolene vil også fortsatt ha beredskap for raskt å kunne skifte til gult og rødt nivå, hvis det måtte kreves.

Nytt fra i høst er at testing av barn og unge kan erstatte bruk av smittekarantene. Ved oppstått smitte i en klasse, skal medelever kunne hurtigtestes på skolen – framfor å settes i en karantenesituasjon. Det skal være lettere å fange opp et smitteutbrudd ved testing, framfor bruk av karantene.

Smitterisikoen mellom barn og unge påstås å være betydelig lavere, enn fra voksne til barn. Mellom klassekamerater skal smitterisikoen være svært lav. Det som har vært av smitte i skole og barnehage til nå, har i stor grad vært fra voksne til barn.

For å kunne foreta testing på skolen, må vi ha samtykke fra foreldre/foresatte. Det vil derfor bli sendt ut et samtykkeskjema i løpet av den første skoleuka – i tillegg til nærmere informasjon om hvordan dette skal organiseres i vår kommune.

Inntil det er klargjort for testing av elever på skolene våre, vil de ordinære karantenebestemmelse fortsatt være gjeldende.

Elevene trenger å komme til skolen. Vi håper smitteberedskapen kan holdes på grønt nivå også utover skoleåret, og at skolehverdagen endelig kan vende tilbake til det vante.

Lykke til med det nye skoleåret!

Håvard Eriksen, komunalsjef skole
Nina Sevaldrud, rektor Fryal skole