Velkommen til nytt barnehageår onsdag 18.august

Velkommen til nytt barnehageår i Søndre Land, og spesielt velkommen til alle nye barn som starter i barnehagen for første gang. Vi ser alle frem til et barnehageår der vi gradvis legger koronasituasjonen bak oss.

Barnehager og skoler starter i august på grønt nivå. I praksis betyr grønt nivå at barnehagene organiseres på vanlig måte. Barn og foreldre skal oppleve en tilnærmet ordinær barnehagehverdag.

Grønt nivå har også smitteverntiltak:

• Hold deg hjemme hvis du er syk
  • God hygiene og normalt renhold
  • Unngå fysisk kontakt mellom personer (håndhilsning og klemming)
  • Barnehagene skal fortsatt ha raskt beredskap for å kunne skifte til gult og rødt nivå hvis det kreves.

Nytt fra i høst er at testing av barn og unge kan erstatte bruk av smittekarantene. Ved oppstått smitte i en barnegruppe, skal barna på avdelingen kunne hurtigtestes framfor å settes i en karantenesituasjon. Det skal være lettere å fange opp et smitteutbrudd ved testing, framfor bruk av karantene.

For å kunne foreta testing i barnehagen, må vi ha samtykke fra foreldre/foresatte. Det vil bli lagt ut nærmere informasjon om hvordan dette skal organiseres i starten av uke 34.

Inntil det er klargjort for testing av barn i barnehagen og elever på skolen, vil de ordinære karantenebestemmelsene være gjeldende.

Anne Lilleengen, styrer Vestsida barnehage
Tine Hvalstad, styrer Svingen barnehage