Luften er for alle!

Bråtebrenning, brenning av hageavfall og halmbrenning kan være både nyttig for deg, og irriterende for andre på samme tid. Ikke minst kan det være ulovlig, så husk å sjekke før du brenner.

På våren er det mange som rydder i hagen og på uteområder. Bråtebrenning og brenning av hageavfall har tradisjonelt sett vært en billig og enkel måte å kvitte seg med gress, halm, kvister og annet hageavfall på, og mange lar seg også friste til å hive litt ekstra på bålet med det samme man er i gang.

For å beskytte mot både helsebelastninger og miljøbelastninger ønsker kommunen at åpen brenning unngås. Kommunen har anledning til å vedta forskrifter som regulerer åpen brenning, men Søndre Land har isteden utarbeidet noen råd og retningslinjer. Vis hensyn - luften er for alle.pdf

Det viktigste faremomentet med brenning er at brannen kan komme ut av kontroll.

Røyken fra et bål med hageavfall er også langt fra ufarlig, og da særlig hvis bålet er vått. Slik røyk blir ofte liggende lavt over bakken og blir lite uttynnet. Støv- og sotutslipp fra bråtebrannrøyk er bærere av karbonmonoksid, aske og stoffer som er helseskadelige. I tillegg kan det oppfattes ubehagelig å puste i forurenset luft, og da særlig for de med astma og luftveisproblemer.

I Norge lider rundt 1,5 millioner mennesker av astma, allergi og overfølsomhet. Så tenk over at naboene dine kan måtte holde seg inne, eller bli veldig dårlige - før du finner frem fyrstikkene.

Komposter heller planteavfallet - eller lever det gratis på miljøstasjonen i Kråkvika.

Publisert: 03.04.2019 15.11.50