Tilbud om assistert selvhjelp til personer med psykiske plager

Søndre Land kommune, ved avdeling for psykisk helse- og rustjeneste startet fra 2021 med å tilby assistert selvhjelp. Dette er nettbaserte mestringsverktøy for personer med psykiske plager og kan være ett godt alternativ for mange.

Assistert selvhjelp bidrar til at vi i psykisk helse og rustjeneste kan hjelpe flere tidligere. Verktøyene inneholder engasjerende faginnhold, øvelser og oppgaver. Verktøyene er basert på kognitiv terapi, og er systematisk samarbeid mellom pasient og helsepersonell, der pasienten selv står for gjennomføringen av tiltakene. Forskning har vist at denne fremgangsmåten gir gode resultater ved en rekke former for psykiske helseproblemer. Økt eierskap til egen bedringsprosess.

I veiledet selvhjelp ansees egeninnsats fra brukeren som en viktig ressurs. Aktiv deltagelse fra brukeren i behandlingsforløpet gir størst utbytte og effekt. Når brukeren erverver ny innsikt, og erfarer at bedring ikke avhenger av hjelp fra fagpersonen, økes muligheten til å påvirke egen livssituasjon, på både kort og lengre sikt. Metoden kan gi brukeren ro til å jobbe med problemene på egen hånd, på en effektiv måte. Den kan også øke brukerens engasjement, eierskap og påvirkningsmulighet i prosessen frem mot bedring.

Fagpersonens viktigste oppgave er å legge til rette for egeninnsats. Utbytte av ren selvhjelp kreve struktur og innsats fra den som ønsker bedring. Først må man finne den rette ressursen, deretter må man lage en plan, og forsøke å følge den.

Veiledet selvhjelp vurderes normalt for brukere som:

• Har en mild til moderat psykisk lidelse i en av de store hovedgruppene (angstlidelser, depresjon, søvn, utbrenthet, stress, bekymringer).
  • Har en viss egen drivkraft, og evne til å jobbe selvstendig og strukturert. De er eksempelvis i jobb eller studieforløp, eller har fungert i dette i perioder av livet.

Brukere som opplever mer alvorlige og vedvarende symptomer kan også ha nytte av selvhjelpsmateriell, men disse inngår ikke i hovedmålgruppen for veiledet selvhjelp.

De ulike programmene er:

Kontaktperson:

Therese Volden
avd.leder psykisk helse- og rustjeneste

Tlf: 611 26 632
Epost: therese.volden@sondre-land.kommune.no