Statsforvalteren gir plantebrett til alle sykehjem i Innlandet

Statsforvalteren i Innlandet ønsker gjennom sitt arbeid med Inspirasjonskorpset å gi noe tilbake til kommunene som takk for god innsats og godt samarbeid gjennom koronapandemien.

Dette gjør de bl.a. gjennom å gi alle sykehjem i Innlandet gratis plantebrett bestående av ulike grønnsaker.

Brettet består av 24 planter, en plante-duk og litt gjødsel. Det følger med en «bruksanvisning» med informasjon om plantene, og hva som er lurt å gjøre underveis. Sykehjemmene må selv ordne et egnet sted for plantingen.

- Vi håper at de gjennom plantedyrkingen vil skape gode samtaler, hyggestunder og fremkalle gode minner, og at dyrkingen vil gi resultater gjennom egenproduserte grønnsaker, heter det i brevet fra Statsforvalteren.

- Vi håper at denne gaven kan være med på å sette fokus på våre eldre og at vi sammen kan gi noe tilbake til den generasjonen som har dyrket og bygget landet til slik det er i dag.

Måtte spirene som vokser og gror spre livsgnist og glede!

Plantebrettet som Hovli fikk står på bordet.

Ordfører Anne Hagenborg sammen med brukere av dagtilbudet for demente på Hovli.

Om Statsforvalteren sitt Inspirasjonskorps

Inspirasjonskorpset er et mykt beredskapstiltak hvor vi henvender oss direkte til eldre og til ansatte og frivillige i kommunene. Dette for å gi inspirasjon og faglig påfyll slik at kommunen kan gi et enda bedre tjenestetilbud til sine innbyggere innen følgende temaer: Matglede, kultur, fysisk aktivitet og relasjoner.

Vi er stolte av vårt Inspirasjonskorps som består av Erling Jevne, Torbjørn Løkken, Ine Wigernæs, Charlotte Mohn Gaustad, Irene Hanssen, Morten Midtlien og Louise Gjør.
Vi er også stolte over å ha med mange viktige samarbeidspartnere i dette arbeidet; kommunene, fylkeskommunen, Røde Kors, Den norske kirke, Eldrerådet, Inn på tunet, KS, Utviklingssentrene for sykehjem og hjemmetjenester, Sykehuset Innlandet v/Sam-aks og nå Innlandet Bondelag. Det handler om å samordne alle gode ressurser rundt våre eldre!

For ytterligere informasjon om Inspirasjonskorpset Innlandet; www.statsforvalteren.no/innlandet/helse-omsorg-og-sosialtjenester/statsforvalteren-vil-inspirere-innlandet-til-a-fremme-trivsel-og-livsglede-hos-eldre-i-koronatida/

Publisert: 06.06.2021 13.48.13