75 eller eldre? Bestill oppfriskningsdose koronavaksine på sms

Anbefaling om 5.dose koronavaksine for alle over 75 år

Regjeringen anbefaler nå ny oppfriskningsdose koronavaksine for alle personer fra 75 år og oppover, samt sykehjemsbeboere.

Send SMS til 469 37 720 hvis du ønsker vaksinen og oppgi dato for siste dose. På helsenorge.no kan du se når du fikk siste doseDu får beskjed om tid og sted senere.

For at en oppfriskningsdose nå i vår ikke skal skape utfordringer for høstens vaksinasjonskampanje, bør vaksineringen skje i løpet av april, slik at det kan gå tilstrekkelig tid før den planlagte høst-dosen.

Vaksineanbefalinger for våren 2023:

• Ny oppfriskningsdose anbefales til personer 75 år og eldre, samt sykehjemsbeboere.
  • En ny dose vil være særlig aktuell for de over 75 år som ikke tidligere har gjennomgått SARS-CoV-2-infeksjon, og for de som har én eller flere underliggende risikofaktorer
  • Det skal ha gått mer enn 6 måneder siden forrige dose. På Helsenorge.no kan du finne ut når du fikk siste dose.
  • Vaksineringen bør foregå i løpet av april.

Selv om vinterens covid-19-bølge nå ser ut til å være over, er den videre smitteutviklingen utover våren og sommeren usikker. Det er foreløpig ikke tegn til en tydelig sesongvariasjon for SARS-CoV-2-viruset slik som for influensa, og det er sannsynlig at det vil komme en ny bølge i løpet av de nærmeste månedene. Overvåkning av vaksinasjon mot covid-19 viser at de fleste i aldergruppen 75 år og eldre som har tatt 4.dose, ble vaksinert i fjor sommer og tidlig høst. Ettersom det er de eldste som er mest utsatt for alvorlig sykdomsforløp, og effekten mot alvorlig sykdomsforløp avtar noe over tid, mener FHI det er grunn til å anbefale aldergruppen 75 år og eldre en ny dose nå. Dette vil gjøre dem bedre rustet mot en eventuell ny smittetopp i perioden frem mot neste vintersesong.

Publisert: 30.03.2023 08.06.47