Oppdatert informasjon om barnehagene i Søndre Land

Barnehagene i Søndre Land åpnet tirsdag 21. april etter stenging p.g.a Covid-19 utbrudd. For å kunne ivareta de smittevernfaglige rammene ble det innført redusert åpningstid i barnehagene. Dette videreføres.

Nytt om barnehagene 06.05.2020

En uvanlig oppstart med nye rutiner for både store og små har nå gått seg til og barnehagehverdagen fylles med mye utelek og turer i skog og mark for barna som er inndelt i sine grupper/kohorter. De lokale erfaringene og føringer fra myndighetene tilsier videreføring av nåværende driftsmodell for barnehagene i Søndre Land.
Veileder om smittevern i barnehager under covid-19 utbruddet 2020

Redusert åpningstid videreføres

Kommunale og private barnehager i Søndre Land viderefører redusert åpningstid ut mai måned, med mulighet for forlengelse. Barnehagene er åpne 9 timer fra kl. 07.00 – 16.00. Barnas oppholdstid er på 7 timer etter tildelt kohorteinndeling i samarbeid med foreldrene. Driftsmodellen er i henhold til smittevernfaglige rammer.

Foresatte med samfunnskritiske stillinger

Viser til departementets informasjon av 05.05.20 ang virksomheter med kritisk samfunnsfunksjon og nøkkelpersonell som kan få tilbud om plass i barnehage og barneskole.
Det er nå tilstrekkelig at en av foreldrene kommer innunder denne ordningen. Barnehagen skal tilstrebe seg for å legge til rette for en utvidet oppholdstid for de familiene dette gjelder. Det oppfordres samtidig til benyttelse ut fra reelt behov da hensynet til smittevern gir sentrale føringer for driften.

Liste over kritiske samfunnsfunksjoner

Sommerfest og andre fellesarrangementer avlyses

På grunn av coronasituasjonen vil alle arrangementer i regi av barnehagene som f.eks dugnad, foreldremøter og sommerfest bli avlyst.
Kommunelegen har bedt oss minne om at hensikten med våre tiltak og  kohort/gruppeorganisering er nettopp å  forhindre og begrense smittespredning. Han ber oss forsøke å unngå å blande barn fra ulike grupper/kohorter  på fritiden (bursdager o.l).
Vi beklager dette men håper vi sammen klarer å holde smitten nede og at alt blir bra til slutt.

Felles barnehagedrift i sommerbarnehagen

Det blir samkjøring av barnehagetilbudet i sommer slik vi har praksis for uke 29, 30 og 31.
Tilbudet blir gitt i Grettegutua barnehage.
Sommerbarnehagen blir planlagt og organisert i samarbeid med kommuneoverlegen og i tråd med myndighetenes anbefalinger.

Nye barn og foreldre

Besøksdager og fellesmøte for nye barn og foreldre utsettes til uke 32. Mer informasjon kommer fra den enkelte barnehage.

Publisert: 06.05.2020 08.33.07