Løpende vurdering av ekstraordinært båndtvang

Snømengdene og snøens konsistens som er løs på grunn av en lang kuldeperiode er problematisk for viltet, spesielt rådyrene.

Snødybdene varierer fra sør til nord i kommunen og med høyden over havet. Mye vilt har trukket ned fra høyereliggende områder og befinner seg nærmere bebyggelsen.  De snømengdene vi har i dag, setter altså ned viltets bevegelsesmuligheter og kondisjon, men også hundenes bevegelsesmuligheter i løssnøen vanskeliggjøres.

Per i dag vurderes snøforholdene likevel ikke som mer utfordrende enn i et normalår. Det spesielle i år er at snøen har kommet tidlig og at vi har hatt en streng kuldeperiode.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Illusrasjonsbilde av rådyr, fra Pixabay

Søndre Land kommune er kjent med at det er innført eller planlegges innført ekstraordinær båndtvang (EB) i en del nabokommuner. Gjøvik kommune innførte ekstraordinært båndtvang fra 22. januar, og i Nordre Land kommune inntrer EB fra og med 30. januar.

Søndre Land kommune har ikke mottatt meldinger om løse hunder som har jaget vilt. Kommunen følger situasjonen fortløpende og vil dersom forholdene forverrer seg for viltet innføre EB, men foreløpig er det altså ikke innført.

Kommunens viltforvaltning ønsker tilbakemeldinger og svarer på eventuelle spørsmål, ved henvendelse til Einar Struksnæs eller Anette Sand.

Lyst til å se se en liten video av rådyr fra Søndre Land, har en av våre medarbeidere fanget dette på "ringklokkekamera".

Publisert: 26.01.2023 10.54.59