Kurs i mestring av kronisk sykdom

Søndre Land kommune arrangerer kurs i mestring av kronisk sykdom.

Om kurset

Den enkelte får tilgang til kurset digitalt. Kurset inneholder 6 moduler som den enkelte først jobber med individuelt for så å drøfte det man har lært og erfart i felleskap med andre.

Kurset er gratis, har 6 møter og inntil 8 deltakere. Du må ha tilgang til pc, nettbrett eller mobil. Du må evne og jobbe selvstendig, samtidig som du vil kunne dra nytte av å lytte til andre med samme type utfordringer som deg selv.

Hvem kurset passer for

Du må være over 16 år og bo i Søndre Land. Kurset passer for deg som har en kronisk sykdom og opplever vanskelige følelser og tanker knyttet til sykdommen. Du må ha evnen til å jobbe selvstendig.

Hva kurset inneholder

Digitale mestringsverktøy

Mestringsverktøyet inneholder øvelser, oppgaver og informasjon basert på kognitiv terapi. Dette kan hjelpe deg å bryte det depressive mønsteret.

Det fokuseres på både teori og praktiske øvelser, oppgaver og informasjon som terapeuter bruker i behandling av personer med kroniske sykdommer.

Kurset inneholder også korte sekvenser av øvelser på avspenning og oppmerksomt nærvær/mindfulness. Dette er øvelser som bidrar til å motvirke stress og uro, økt evne til å slappe av mentalt og fysisk og økt evne til å være tilstede «her og nå».

Kursansvarlige

Dagfrid Landsverk
Sosionom/Gruppeterapeut
Psykisk helse og rustjeneste

Janne Aslaksen Christensen
Fysioterapeut
Fysio Ergo og Friskliv

Merethe Raaum Langseth
Fysioterapeut
Fysio Ergo og Friskliv

Oppstart og påmelding

Kurset er gratis og går ukentlig på torsdager fra kl. 14:00 til 15:30. Endringer kan forekomme. Oppstart 20. april. Kurset har 6 møter.

Sted: Hovlitunet, Allrom- Trevatna, plan 1.

Tid: Torsdag 20. april kl. 14:00 - 15:30.

Ta med mobil, eventuelt hjemmeoppgaven, penn og papir.

For påmelding og digital tilgang ta kontakt med:

Dagfrid Landsverk på telefon 97791963 eller på e-post: dagfrid.landsverk@sondre-land.kommune.no

Janne Aslaksen Christensen på telefon 46864115 eller på e-post: JanneAslaksen.christensen@sondre-land.kommune.no

Publisert: 28.03.2023 10.14.07