Koronaoppdatering fredag 30.april

Her er en oppdatering på status i Søndre Land siste uken:

• Det er ingen smittede personer i kommunen nå.
  • Det er ingen nærkontakter i karantene.
  • 34 personer fra Søndre Land var innom teststasjonen på Odnes.

Vaksinering:

• 222 personer har blitt vaksinert med Pfizer siste uke.

• 2207 doser har blitt satt totalt. 1728 personer er vaksinert med 1.dose. 479 personer har fått 2. dose.

• I neste uke får vi 204 doser med Pfizer-vaksine og går over til pri.gr. 5 (55-64 år i risikogruppe 2). Vi er ferdige med gruppe 4 (65-74 år).
  • Alle som har fått AstraZeneca som dose 1 vil få Pfizer som dose 2 ca 12 uker etter at de fikk dose 1. Disse vil få ny timeinnkalling på SMS. De første som får dette er helsepersonellet som fikk dose 1 tidligere i vinter, deretter de fra risikogruppe 2.

• De over 65 år som ikke har fått vaksine bes om å ta kontakt på mobil 469 37 720.

• Kriseledelsen i Søndre Land mener vaksineringen gjennomføres på en flott måte! Stor takk til egne ansatte, frivillige fra Røde kors og Frivilligsentralen, og ikke minst Kari Marie Hammerstad som organiserer vaksineringen på en utmerket måte!

• Vi kaller inn antall personer i forhold til mengden doser vi får og fortsetter slik fra uke til uke før vi går videre til neste prioriteringsgruppe.

• Innkallinger skjer via SMS eller Helsenorge.no. Viktig at alle aktiverer sin profil på Helsenorge.no. Ingen skal bestille time selv. Det er viktig at vi får tilbakemelding på om de som kalles inn svarer på om de vil ha vaksine eller ikke. Svar så fort som mulig på helsenorge.no eller SMS.

• Da vil du bli bedt om å laste ned og fylle ut et egenerklæringsskjema og sjekkliste som skal medbringes til vaksineringen. Dette kan du også laste ned her: https://www.fhi.no/publ/skjema/egenerklaringsskjema-for-koronavaksinasjon/. Sørg for å ha dette ferdig utfylt når du kommer så går vaksineringen raskere.

17.mai 2021 i Søndre Land
17.mai-komiteen er godt i gang med planleggingen av dagen. Blir over samme lest som i fjor. Detaljert program for 17.mai i Søndre Land blir publisert når det foreligger, i løpet av neste uke. Regjeringen har laget nasjonale føringer for 17.mai: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nasjonaldagsfeiringen-17.-mai-2021/id2845485/

Husk!
Det er veldig viktig at du følger smittevernreglene, hold deg mest mulig hjemme, hold god avstand til andre, vask/sprit hendene og bestill testing på Odnes teststasjon hvis du merker symptomer (telefon 907 82 072 - telefontid: 08:00-10:30).

Lykke til og god helg! Hold ut så går dette fortere over!

Publisert: 30.04.2021 15.04.11