Kartlegging av jordsmonn

Til deg som grunneier av dyrka mark, og øvrige innbyggere i Søndre Land kommune

ORIENTERING OM JORDSMONNKARTLEGGING I SØNDRE LAND KOMMUNE

Norsk institutt for bioøkonomi (NIBIO) vil i perioden 14. september – 28. oktober 2020 utføre jordsmonnkartlegging på dyrka mark i Søndre Land kommune, på arealer som ikke er jordsmonnkartlagt. Personell fra instituttet vil i dette tidsrommet gå over innmarka for å kartlegge utbredelsen av ulike jordtyper.

Den praktiske jordsmonnkartleggingen foregår ved en kombinasjon av håndjordbor og felt-PC. Utbredelsen av de forskjellige jordtypene tegnes direkte inn på felt-PC.

Jordsmonnkartlegging pågår i flere fylker, og til nå er vel 50 % av jordbruksarealet i Norge jordsmonnkartlagt (se https://kilden.nibio.no).

Formålet med kartleggingen er først og fremst å skaffe kunnskap og oversikt over jord og jordsmonn på dyrka mark i Norge. Dette danner grunnlag for framstilling av ulike temakart (som for eksempel jordkvalitetskart, erosjonsrisikokart, potensial for dyrking av ulike vekster mm). Disse kartene brukes blant annet i arealplanlegging, rådgiving og tilskuddsforvaltning.

Produksjon av erosjonskart vil f eks være nyttig ved at det blir lettere for deg som søker av regionalt miljøtilskudd å finne ut hva slags tilskuddssats du får for å ikkje pløye om høsten.

• Dersom du vet at jorda di er bakkeplanert vil NIBIO veldig gjerne ha denne opplysningen. Gi tilbakemelding om bakkeplanerte arealer på e-post til: anette.sand@sondre-land.kommune.no

• Grunneiere eller jordleiere som motsetter seg at feltpersonell går over innmarka i den nevnte perioden, må gi tilbakemelding på dette til Anette Sand, Søndre Land kommune, på e-post: anette.sand@sondre-land.kommune.no

Les fakta om jordsmonnkartlegging her:

Fakta - jordsmonnkartlegging

Publisert: 20.08.2020 14.29.28