Frivillighetens nålespiss i vaksineringsarbeidet - Kari Marie Hammerstad

Kari Marie Hammerstad og de frivillige fra frivilligsentralen og Røde Kors tar seg av viktige funksjoner med alt det praktiske som trengs for å gjennomføre vaksineringen i Søndre Land. Det som ikke vaksinekoordinator Svanhild Hornsrud og hennes dyktige sykepleiere gjør.

Kari Marie Hammerstad

Køer skal ordnes, smittevern skal organiseres og de som er dårlige til beins skal få en hjelpende hånd. For å nevne noen av de viktige oppgavene de frivillige pensjonistene hjelper til med.

Men dette arbeidet må også organiseres. Vaktlister skal settes opp og det er viktig ikke å slite ut folk. Dette ordner Kari Marie Hammerstad. Hun organiserer nå 22 frivillige fra Søndre Land frivilligsentral og 7 personer fra Røde Kors. Vaktlagene består av 6 personer pr vaksineringsdag. Til nå er det stort sett blitt vaksinert en gang i uka og mengden vaksinedoser tilsier at dette tar 3-4 timer. I tillegg kommer for- og etterarbeid.

- Nå har jeg satt opp vaktlister fram til 1.juli, sier engasjerte Kari Marie, og berømmer de frivillige i arbeidslagene hennes som alltid er positive og stiller opp når hun ringer og spør.

- Jeg setter opp vaktlister for en måned av gangen. For å skaffe folk ringer jeg venner og kjente. Alle er positive og glade for å kunne hjelpe til.

Det er ikke bare folk fra frivilligsentralen som stiller opp. Røde Kors er også med og gjør en viktig jobb. Mange av folka der har jo tilknytning til helserelatert arbeid fra før. Men i arbeidsgjengen til Kari Marie er alle like viktige enten det dreier seg om å holde orden i køen, hjelpe til med munnbind eller gi noen en hjelpende hånd. De gjør en meget viktig jobb.

Vi har nå levd med koronapandemien siden mars 2020. Vi trodde ikke da at det skulle vare så lenge. Ennå vet vi ikke når det tar helt slutt.

På rekordtid ble det utviklet vaksine. Flere leverandører hadde sin vaksine klar på nyåret og vaksineringen kunne starte. Vaksinering av hele den voksne befolkning ble sett på som en trygg vei ut av dette. Et vaksinert folk er et folk viruset ikke får has på.

Etter hvert som vi fikk beskjed om at vaksinedosene var under anmarsj ble det omdisponert kommunalt helsepersonell til å gjennomføre selve vaksineringen. Når doseforsendelsene ble større tok man i bruk kinosalen som vaksineringslokale i Søndre Land. Da oppsto et behov for personale som kunne ta seg av det praktiske - det utenom, det man ikke tenker på trengs, men som likevel er nødvendig for å få alt til å fungere – i tillegg til selve nålestikket og det helsefaglige.

Mange mennesker på samme sted er jo feil i forhold til alle smittevernråd. Man måtte ikke komme i den situasjonen at selve vaksineringen ble en smittebombe i seg selv. Man vet jo ikke om man er smittet når man kommer til vaksinering. Like lite som man vet det når man går på matbutikken og føler seg frisk og fin.

- Vi har en meget dyktig vaksinekoordinator i Svanhild Hornsrud. Svanhild planlegger vaksineringen, kaller inn de som skal vaksineres og organiserer arbeidet som sykepleiere og annet helsefaglig personell utfører. Hun har «alt på stell», sier Kari Marie Hammerstad.

Kriseledelsen i Søndre Land kommune, som har «hatt hånda på rattet» i Søndre Land under hele pandemien, sa under sitt møte 28.mai at de er svært imponert over det arbeidet som legges ned av de frivillige i Søndre Land i forbindelse med vaksineringen. Ordfører, rådmann, kommuneoverlege og resten av kriseledelsen, retter en stor takk til alle frivillige og en spesiell takk til Kari Marie Hammerstad som leder frivilligarbeidet på en slik strålende måte.

Det er mulig vi får svært mange ekstra doser i løpet av sommeren. Hva skjer da, dersom vi får fulle vaksineringsdager fra mandag til fredag?

- Da får jeg vel få tak i flere folk da, sier Kari Marie!

Publisert: 28.05.2021 23.09.34