Frigjøringsdagen 8.mai - La oss flagge!

FRIGJØRINGS- OG VETERANDAGEN 8. MAI 2020
LA OSS FLAGGE!

Tiden Norge nå er inne i medfører at alle planer for å minnes og hedre de som på forskjellig vis sto opp mot overmakten i 1940-1945 er blitt redusert eller avlyst.

Fortsatt blant oss i Søndre Land lever det mennesker som sto opp for Norges frihet og selvstendighet, og mange med erindringer fra de fem krigsårene. Nå, er de i den mest utsatte gruppe for å bli rammet av pandemien som herjer.

I Søndre Land er gravlagt seks soldater som falt for sitt land. 8. mai 1945 var det registret om lag 400 soldater i hjemmestyrkene i Fluberg og Søndre Land. Disse bidro i sterk grad til at freden i de to kommuner ble fredelig.
I årene 1947-1953 avtjente nær 130 unge menn fra Fluberg og Søndre Land militærtjeneste i Tysklandsbrigaden. Senere har landinger fulgt vårt Stortings anmodning og reist ut i verden i fredens tjeneste. Blant oss lever det tidligere soldater med gode, så vel som tunge erfaringer fra tjeneste i Tyskland, Korea, på Gaza, Sør-Libanon, Balkan, Somalia, Gulfkrigen og Afghanistan.

Markeringer av 8. mai 2020 vil i hele Norge bli nedtonet. La oss i Søndre Land vise vår respekt for, og hedre de som falt, de som ytte motstand i krigsårene 1940-1945, og de som senere reiste ut i fredens tjeneste. La oss uttrykke vår heder og vårt samhold. Det gjør vi ved å heise flagget 8. mai klokken 0800.

Anne Hagenborg                         Arne Skogsbakken
     Ordfører                                          Rådmann