Forskrift om nedgravde oljetanker

Nedgravde oljetanker medfører fare for forurensning når de over tid blir utsatt for påvirkning fra miljøet de ligger i, og av innholdet på tankene. Dette påfører skader som kan gi lekkasjer.

Selv om en tank er tømt vil også selve tanken, enten den er i stål eller glassfiber, over lang tid gå i oppløsning og påvirke miljøet rundt negativt. I følge Miljødirektoratet er lekkasjer fra nedgravde oljetanker en av de alvorligste kildene til grunnforurensning i dag, og de anslår at det er om lag 270.000 liggende i bakken fordelt over hele landet. De aller fleste er for oppbevaring av fyringsolje eller drivstoff.

Fra 1.januar 2020 blir det forbudt å bruke fyringsolje (mineralolje) til oppvarming av bygninger, og tanker som ikke allerede er tatt ut av bruk til dette formålet, må man da slutte å bruke.

Sentral forskrift om begrensing av forurensning (forurensningsforskriften) kap. 1 gjelder for alle nedgravde oljetanker større enn 3200 liter olje.

Søndre Land kommune ønsker å få vedtatt en lokal forskrift

Sentral forskrift om begrensing av forurensning (forurensningsforskriften) kap. 1 gir kommunene hjemmel til å bestemme at disse reglene også skal gjelde for tanker mindre enn 3200 liter. Dette skjer gjennom innføring av en lokal forskrift for området, og vi har her kun mulighet til å videreføre samtlige regler i sentral forskrift. Kommunene kan riktignok innføre særlige regler i tillegg, for eksempel om teknisk utforming i bestemte områder. Etter at en lokal forskrift er vedtatt er det kommunen som skal håndheve den. Det er antakeligvis tanker mindre enn 3200 liter det er flest av i Søndre Land.

Her kan du lese forslaget til lokal forskrift:

Forskrift om nedgravde oljetanker

Formannskapet bestemte på sitt møte 09.06.21 at forslaget til forskrift skulle legges ut til offentlig ettersyn i fire uker. Dersom du har merknader til forslaget kan du sende de skriftlig til epost@sondre-land.kommune.no eller som brevpost til:

Søndre Land kommune, Hovsbakken 1, 2860 Hov.

Høringsfrist: 24.07.21

Publisert: 25.06.2021 12.57.15