Batterifabrikk: Hasvoldseter er en av 20 kandidater!

Søndre Land kommune er gjort kjent med at Joint Battery Initiative (som består av Equinor, Hydro og Panasonic) i dag har gitt tilbakemelding og publisert informasjon om at de har gjort et utvalg av innsendte tomteforslag og «prosjektet har en liste på rundt 20 tomteforslag som vil bli vurdert videre».

Søndre Land kommune med lokasjonen på Hasvoldseter er ett av de 20 mulige tomtealternativene som er med videre. Det var i utgangspunktet 100 kandidater.

I desember 2020 inviterte partnerne Equinor, Hydro og Panasonic alle norske kommuner og regioner til å være vertskap for en mulig batterifabrikk. Partnerskapet kjører prosjektet under navnet Joint Battery Initiativ (JBI).

Søndre Land kommune ble i februar invitert gjennom Raufoss Industripark og Gjøvikregionen til å se på mulighetene for å fremme mulige arealer i regionen for en slik etablering. Det var da en knapp uke før fristen for innlevering av prospekt, og det ble satt i gang et intensivt arbeid med å se hvor det var mulig å legge til rette for 1000 daa til et slikt formål. En av konsekvensene av dette ble at kommunen måtte ta for seg kart og sirkle inn alle potensielle arealer man mente var store nok, og jobbe videre ut fra det.

- En uvanlig måte å gå frem på, og ikke optimal med tanke på at alle forslag sannsynligvis ville berøre grunneiere uten forutgående dialog, sier ordfører Anne Hagenborg.

Det er derfor lagt opp til informasjon og dialog med grunneierne, og siste nytt der er at vi har møte med dem torsdag 18. mars. Her vil det bli lagt til rette for å stille spørsmål, og kommunen vil gi svar ut fra den informasjonen JBI har delt.

- De som føler seg mer bekvem med personlige møter i steden for å dele i plenum vil få god anledning til det, sier Hagenborg.

I tiden fremover vil kommunen også ta et initiativ til å gi informasjon og invitere til dialog med andre som kan bli berørt, som nærmeste naboer, hytteiere med flere.

- Nå er vi først og fremst glade for at vi og Gjøvikregionen er med videre, og det er fremdeles mye arbeid og avklaringer som må på plass, sier ordføreren.

Etter møte med grunneiere, vil vi komme tilbake med mer informasjon rundt planprosessen og det som ligger naturlig til det å regulere et slikt areal. Det er verdt å merke seg at utredning for å kartlegge næringsområdet på 320 daa, som er vedtatt i kommeplanens arealdel fortsetter uavhengig av arbeidet med en mulig batterifabrikk.

Publisert: 16.03.2021 12.42.24