Informasjon fra kommuneoverlegen og vaksineteamet: Oppdatert for Desember 2022:

Det er fremdeles høy forekomst av COVID19 i befolkningen, men færre blir alvorlig syke. Samtidig ser årets Influensasesong ut til å være i gang allerede.

Grunnleggende smittevernråd (håndhygiene og respekt for smitterisio når man selv er syk) må fremdeles følges!

Vaksine til gruppen 18-64 uten underliggende sykdom.

Regjeringen har nå åpnet opp for at personer i aldersgruppen 18-64 år uten underliggende risiko for alvorlig sykdomsforløp, kan få 4. oppfriskningsdose om de de ønsker det.

FHI presiserer at dette er et tilbud, og ikke en anbefaling.
Det kan virke forvirrende! FHI’s begrunnelse for det er at de vurderer at risikoen for alvorlig sykdomsforløp av covid-19 er lav for personer 18-64 år uten underliggende risiko.
Nytten av ny oppfriskningsdose vil være begrenset fordi de fleste så langt har tatt de anbefalte dosene og mange har i tillegg relativt nylig gjennomgått infeksjon.

Det kan imidlertid være andre behov enn rent medisinske som kan ligge til grunn for at enkelte har et ønske eller behov for å la seg vaksinere. Det kan være reise, ønske om å beskytte sine omgivelser, ønske om å redusere faren for mer plagsomme symptomer etter smitte, eller en generell uro for sykdommen.
Selv om FHI per i dag vurderer den individuelle nytten av en ny dose i aldersgruppen 18-64 år som begrenset, åpnes det altså allikevel opp for at de som selv ønsker det, kan ta en 4. dose.
For mer informasjon:
Se informasjon om oppfriskningsdose koronavaksine på regjeringen.no (ekstern lenke)
Se informasjon om koronavaksine på helsenorge.no (ekstern lenke)

Hvilken effekt har oppfriskningsdosen?

Det ser ut til at dagens vaksiner i liten grad beskytter mot smitte, men kan mildne sykdomsforløpet.
Det forutsetter imidlertid at man er grunnvaksinert med minst 2 doser.

Hvor lenge må det gå mellom  vaksinedoser,  og mellom sykdom og vaksine.

Immuniteten som oppstår etter vaksine, og etter COVID19-sykdom er god lenge, men  avtar gradvis. Den blir imidlertid ikke helt borte.
Følgende intervaller er anbefalt:

• Mellom dose 2 (grunn vaksine) og dose 3 (oppfrisknings dose):  minst 20 uker.
  • Mellom dose 3 og ny oppfriskningsdose 4:  anbefales å vente i minst 16 uker.
  • Etter COVID19 sykdom: det anbefales nå å vente ca 12 uker, før ny oppfrisknings dose er aktuell.

«Coronapillen»  PAXLOVID ®

Fra torsdag 8. desember blir Paxlovid® tilgjengelig på norske apotek.
Legemiddelet reduserer risikoen for alvorlig korona-sykdomsforløp  hos de med høy risiko for å bli alvorlig syke.  Det er først og fremst eldre og de med alvorlig underliggende sykdom som vil ha nytte av behandlingen.
Paxlovid ® kan imidlertid vanligvis IKKE brukes av organtransplanerte pga konflikt med livsviktige medisiner for øvrig.
For pasienter med lav risiko for alvorlig sykdom, har legemiddelet liten nytte.

Det er fastlegen  eller sykehjemslegen som skal vurdere om det er aktuelt å behandle sine pasienter med dette.

For de som vil vite mer:

De som ønsker oppfriskningsdose, eller ønsker å gjennomføre grunnvaksinering  kan sende SMS til 469 37 720.

Publisert: 05.12.2022 12.57.57