17.mai i Søndre Land

17. mai 2020 skal feires i Søndre Land! Vi gleder oss til en glad, høytidelig og inkluderende feiring av grunnloven, friheten og demokratiet. Og vi skal feire at vi har fått muligheten til gradvis å gjenåpne samfunnet! Pandemidugnaden er imidlertid ikke avsluttet. For å kunne beholde den nye friheten, vil det kreve av oss at vi fortsetter å følge de nasjonale smittevernsrådene.

Alle oppfordres til å overholde disse smittevernrådene under feiringen:

• Husk god håndhygiene.
  • Hold minst en meters avstand.
  • Er du syk med symptomer på luftveisinfeksjon, skal du holde deg hjemme.
  • Unngå større folkeansamlinger.
  • Forutsatt at avstand og øvrige smittevernråd kan følges, kan maksimalt 20 personer samles inne eller ute.

Det blir dessverre ikke klassiske barnetog og borgertog, ei heller arrangementer med store folkemengder. Men det vil bli både utendørsarrangementer og digitale arrangementer som strømmes på nett.

Under finner dere det kortfattede programmet, og videre ned i innlegget en litt nærmere forklaring.

17.mai-programmet som pdf

Korpsmusikk
Korpsene har fått tillatelse til være fulltallige denne dagen, og det gleder oss at våre korps vil bidra med korpsmusikk i store deler av kommunen gjennom formiddagen. I programmet finner du en oversikt over hvilke korps som spiller hvor.

Ja vi elsker. Allsang i hele Norge.
Klokka 13.00 stemmes det i over hele Norge, med nasjonal allsang av nasjonalsangen. Vi oppfordrer alle til å gå ut på verandaen og stemme i av full hals! Hov musikkorps, søndre Land skolekorps, flaggborgen og inviterte gjester vil stemme i utenfor Hovli på samme tidspunkt.

Digital sending
Klokka 13.30 går vi over i den digitale verden. Et forhåndsinnspilt digitalt arrangement strømmes via facebook og Youtube. Dette vil være et arrangement ala det som har vært i kinosalen tidligere år. 17.mai taler av ordfører, og elevtale fra elever ved Odnes, Fryal og Landåsbygda skoler. Det vil bli musikkinnslag av lokale artister og underholdning fra flere av barnehagene. Kirkene i Søndre Land vil også bli presentert med en egen videoproduksjon som også inneholder kransenedleggelser ved Fluberg, Hov og Enger kirke.

Bli med i bilkortesjen!
På grunn av forbud mot vanlige 17.mai-tog har vi i år satt opp en alternativ tog-avvikling. En pompøs bilkortesje vil svinge seg rundt gjennom store deler av kommunen. I front vil brannbilen kjøre, etterfulgt av arbeidsbil og lastebil med stort lydanlegg. Deretter kommer ordfører og varaordfører og veteranbiler. Etter det inviterer vi med alle biler inn i toget. Vi ønsker privatbiler, motorsykler, veteranbiler, russebiler, gromme biler og gromme kjøretøy som holder opp mot 80 km/t i hovedkortesjen som går fra Vestsida flerbrukshus kl. 15.00 Gi signal med nødblinkerne til den siste arbeidsbilen med gule varsellamper slik at du slipper inn.

Dessverre får ikke Trevatn, Enger og Landåsbygda besøk av kortesjen da både store fylkesveier og små og kronglete veier kan skape trafikale utfordringer. I disse bygdene vil det isteden kjøre en minikortesje bestående av brannbil, arbeidsbil og lastebil med lydanlegg fra kl 10 til ca 12. Trevatn første, deretter Enger, og så Landåsbygda.

Bilkortesjen starter ved Vestsida flerbrukshus (tidl. Vestsida skole) kl 15.00 og kjører følgende rute:

• Vestsida flerbrukshus (Oppstart kl 15.00)
  • Fluberg bru
  • Kirkebakka
  • Bjørnen
  • Gamleveien til Odnes skole
  • Snur ved skolen og tilbake samme vei til Bjørnen.
  • Fv 33 til Bergegarda forsamlingshus
  • Lausgardsvegen
  • Hov sentrum
  • Hov syd
  • Fall stasjon
  • Joker Fall
  • Granumsflåa
  • Hov sentrum.

I Hov oppløses kortesjen med utdeling av gratis is gjennom bilvinduene utenfor Kiwi. (Ca kl 17.00)

Under kan du se en virtuell gjennomgang av løypa.

Bli med i kortesjen når du vil. Stå i hagen når den passerer, og sleng deg med på resten av ferden.

NB! Ingen myke trafikanter må stå i veibanen når kortesjen passerer. Hold dere i hagene, eller godt inne i oppkjøringer.

OA-TV vil også ha et live-studio på Gjøvik med reportasjer og videoinnslag fra hele Vest-Oppland.

Vi gleder oss til en annerledes, men fortsatt opplevelsesrik og minneverdig 17.mai med mange av de elementene som hører til vår flotte nasjonaldagsfeiring.

Vi oppfordrer alle til å gjøre denne dagen til en spesiell og god dag. Følg retningslinjene, hold nødvendig avstand, men fyll dagen med glede og entusiasme.

Hilsen 17.mai-komiteen i Søndre Land.

Publisert: 10.05.2020 12.13.43