- Vi er klare til å stille opp!

Fredag 1. april deltok Marit Hultmann fra Frivilligsentralen, Bjørg Haugen Rønningen fra Røde Kors og Kåre Lindset fra Sølve AS i møte med representanter fra kommunen for å forberede en god ankomst av nye flyktninger.

Bjørg Haugen Rønningen og Marit Hultmann

- Vi er klare til å stille opp! Frivillighetssentralen vil legge til rette for gode møteplasser for flyktningene som snart kommer, forteller Marit Hultmann, leder for Frivillighetssentralen i Søndre Land.

Sammen med kommunen har representanter for frivilligheten og Sølve møttes for å drøfte hva som skal til for å klare å ta imot de nye flyktningene på en god måte. Røde Kors sin kvinnekafé og «Møteplassen» på Frivillighetssentralen kan bidra til gode møteplasser for de nyankomne.

På Frivillighetssentralens «Landingskveld» i april, vil det bli avviklet temakveld med følgende agenda: «Møte med mennesker med traumer». Kommuneoverlegen vil snakke om temaet. Det kan være krevende å være frivillig i møte med traumeutsatte mennesker. Nærmere informasjon om dette arrangementet vil komme senere.

Det jobbes ellers iherdig på flere fronter i kommunen for å forberede ankomst av 65 flyktninger til Søndre Land. De fleste av disse vil være flyktninger fra Ukraina.

De ledige leilighetene på eldresenteret i Hov er i ferd med å klargjøres. I neste uke vil flere av rommene i den andre etasjen bli møblert og klargjort for innflytting. Kommunen har en del inventar og møbler, som i første rekke blir brukt for å fylle opp leilighetene.

Publisert: 01.04.2022 16.11.57